Kore-eda kopa duboko - Marka Žvaka
Kaibutsu (režija - Kore-eda Hirokazu, uloge - Soya Kurokawa, Hinata Hiiragi, Sakura Ando, Eita Nagayama, Yuko Tanaka i drugi, Japan 2023, trajanje 2 sata i 7 minuta)
Kore-eda dolazi sa drugim filmom u dve godine, odnosno s četvrtim u pet godina i verovatno najboljim, boljim čak i od Kradljivaca ovenčanih Zlatnom palmom u Kanu. Nije rašomonska dramaturgija ono što ovaj film čini odličnim, i ako se mora priznati da se i tu, u nepoznatim dramaturškim za njega okolnostima (ovo je tek drugi njegov film u karijeri za koji nije sam napisao scenario) sjajno snašao; mnogo je više tu do Kore-edinog osećaja za podzemne vode koje teku ispod svake priče, do načina na koji on svuda kopa duboko. Čak i kada specifična dramaturgija pričanja priče iz različitih uglova stupi na scenu i donese neočekivane preokrete i napetost, Kore-eda uspeva da ostane koncentrisan na suštinu, na svoje junake; u svakodnevnom on uvek nađe nešto izuzetno, a u svakom liku nešto neočekivano ekscentrično i opet u toj ekscentričnosti pronađe mudrost. Neke epizode u filmu, kao, na primer, uloga direktorke škole pripadaju galeriji Kore-edinih neverovatnih likova koji će, neočekivano u samo jednoj jedinoj sceni progovoriti više o suštini ovog filma, nego čitava radnja. Dakle, Kaibutsu (ili Monster, u popularnom engleskom prevodu) je film koji momentalno ulazi u Kore-edin kanon; tu su sva mesta koja nalazimo u njegovim najboljim filmovima i kao i uvek – još mnogo toga novog. Velika greška bi bila propustiti ovaj film.
q & a na TIFF-u sa Hirokazu Kore-edom
Podržavajte nas iznosom koji sami određujete, na mesečnom nivou: